Wednesday, August 25, 2010

Mencari yang halal itu wajib...



Alhamdulillah...sejak masuk 2nd year,banyak perkara telah saya isi dalam jadual hidup saya. Selain program PEMBINA yang best2, saya juga membuka kelas tahsin dan tahfiz Al-Quran kepada pelajar UIAM yang berminat. Tapi fokus saya di sini ialah BISNES...bisnes yang telah saya buat untuk mencari sedikit pendapatan sendiri...kecil-kecilan sahaja.....




Kopi Radix Mai Secawan...Satu Paket besar RM32.00


Mi sedap yang memang sedap...RM0.90 sepaket





Saya jual topup juga..semua ada kecuali XOX...bermula dari RM5 untuk celcom dan maxis..sape nak beli boleh hutang dulu...ini syarikat saya...







Nak daftar jadi agen RM10 sahaja...tapi kalau nak jadi DEALER (boleh lantik ahli baru) hanya RM100...banyak faedah anda dapat...







Ini bisnes saya yang paling besar setakat ini..modal sampai ribu jugakla..






Orang-orang yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk Syaitan dengan terhoyong-hayang kerana sentuhan (Syaitan) itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan: "Bahawa sesungguhnya berjual beli itu sama sahaja seperti riba". Padahal Allah telah menghalalkan berjual beli (berniaga) dan mengharamkan riba. Oleh itu sesiapa yang telah sampai kepadanya peringatan (larangan) dari Tuhannya lalu ia berhenti (dari mengambil riba), maka apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum pengharaman itu) adalah menjadi haknya, dan perkaranya terserahlah kepada Allah. Dan sesiapa yang mengulangi lagi (perbuatan mengambil riba itu) maka mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.
(Al-Baqarah :275)



Saya dah mula..anda bila lagi??? =)








1 comment:

  1. Sahabat...bagus sekali..bukan setakat cemerlang dalam akademik sahaja, bahkan berwawasan tinggi..semoga bisnes mencapai sasaran.

    Betul tu, yang halal banyak dipasaran, mengapa cari yang syubhah? =)

    Smoga berjaya selalu..ini doaku.

    Ameen

    ReplyDelete