Saturday, August 6, 2011

Cinta 1, 2, 3, 4, 5.....

Apabila tiba masa menyendiri, terus datang hidayah untuk menulis. Bukan untuk sesiapa. Hanya untuk dia yang istimewa. Pemilik cintaku selepas Allah, Rasul, ayah dan mak. Sudah dua bulan lebih aku bergelar suami untukmu. Sudah dua bulan jugalah kita telah melalui pelbagai rencah dan kerenah yang semakin hari semakin mendewasakan kita. Setiap hari aku muhasabah. Adakah aku sudah menjadi seorang suami yang baik? Adakah setiap saat dan detik engkau berasa benar-benar bahagia di sisiku?Adakah aku sudah mencontohi akhlak junjungan Nabi dengan isteri baginda??

Ya Allah...Kadang-kadang aku terasa diri ini belum cukup layak untuk menjadi seorang pemimpin keluarga. Memimpin satu amanah yang besar, seorang insan bergelar isteri, kekasih hati, teman sehidup semati. Saat dirimu mengukir senyum, hatiku gembira, ku lukiskan senyuman buatmu. Senyuman yang kau katakan paling manis daripada insan yang 'garang' sepertiku. Ya! Kerana aku menyimpannya hanya buat insan istimewa sepertimu. Saat dirimu sedih, hatiku pedih. Ku cuba yang terdaya untuk membuatkan dirimu lega, walaupun kadang-kadang ia tidak memberi apa-apa makna pada dirimu. Saat dirimu terlantar sakit, ku luangkan masa menemanimu. Ku tak mampu membiarkan dirimu sendiri.

Hari-hari yang berlalu kita sibuk meneruskan kehidupan. Pastinya kadang-kadang aku terlupa memberikan dirimu perhatian yang secukupnya. Kau bersedih keseorangan. Tapi kau tetap dengan kesetiaanmu. Sesuatu yang sangat aku kagumi. Kau jarang memikirkan kepentingan diri. Selalu berkorban demi kebahagiaan suami. Dan sering juga aku salah memahami.

Apabila engkau terleka, aku terlalu cepat untuk menegur dirimu. Aku lupa yang engkau juga manusia biasa. Saat dirimu membuat perkara yang betul, aku terlupa untuk memuji. Mengapa diri ini begitu lemah dan tidak memahami hati seorang isteri yang hanya dambakan perhatian seorang suami. Terasa banyaknya dosaku padamu. Engkau terlalu mulia untuk insan hina seperti aku. Engkau menerima aku sepenuh rela walaupun fitnah orang padaku sentiasa menjadi buah mulut orang sekeliling. Engkau pasrah, engkau redha. Bahawa setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.

Wahai insan yang bergelar isteri,
Akan ku cintaimu sampai ke firdausi,
Jangan biarkan ia dinodai,
Oleh dunia yang selalu dengki.

Maafkan suamimu atas segalanya,
Aku belum mampu mencontohi kasih Rasullullah pada Aisyah,
Aku belum mampu meneladani kasih Ali pada Fatimah,
Namun takkan ku berhenti untuk menjadi temanmu yang sejati.

Buat isteriku yang tercinta, Rahmahtulnisah bt Shuhaimi,
Peganglah kata-kataku,
Ingatlah segala pesananku,
Mari kita bina Baitul Tarbiyyah bersama-sama
Mari kita bina generasi pembela agama
Mari kita hantar jundiy membebaskan Al-Aqsa
Agar pertemuan kita di sana,
Penuh dengan tawa gembira
Di dalam syurga Firdaus Al-A'la...



Aku mencintaimu kerana Allah.....

2 comments:

  1. ...terharu baca. Semoga selamat bercinta hingga ke syurga~! Fi amanillah, kamu berdua~

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum akhi... blh bg no fon x??

    ReplyDelete