Wednesday, February 17, 2010

Erti kejayaan dan kegagalan...

Setelah lama x letak post baru sbb xde mood nak tulis..maka saya mengambil inisiatif pd ptg yg tenang ini..sbg pencetus kpd sy utk menulis semula..sbg salah satu cara utk isi masa lapang...memandangkan exam physio dah lps(agak susah...dahla buat dlm klinik..study plak last minute je..harapla nak lulus)....saat org lain asyik bz pk takut failed..saya plak tenang..xla tenang sgt...tp sbg manusia...gelisah dan tenang tu perkara biasa...mgkin ape yg berlaku harini akn jd suatu pencetus perubahan..bak kata sahabat saya...kejayaan itu inspirasi..kegagalan itu motivasi...termenung sejenak...saya tidak pernah memikirkan exam yang saya lalui sbg penentu nilai kejayaan..kerana kejayaan yg sbnr kita bergantung pd sikap...dewan exam hnya jd penentu kpd sijil shj..ape shj blh berlaku dlm dewan exam...jgn putus asa dgn kelemahan kita dlm dewan exam..yg pntign usahakan untuk perubahan...tetapkan tawakkal kita kpd Allah..tawakkallah kpd Allah slps exam spt kita tawakkal kpdNya sebelum exam nescaya kita pasti tenang..kerana semuanya dtg drpd Allah...Gud luck sume...jgn berjaya kat dunia je...krn tidaklah kehidupan dunia kecuali kesenangan yg menipu..barangsiapa yg dilepaskan dr azab neraka dan dimasukkan ke dlm syurga maka dialah yg sbnrnya berjaya....

p/s:mereka yg berjaya ialah mereka yg tidak takut utk beribadat ktk org lain sibuk dgn study...mereka yg snts ade kesempatan utk membaca Al-quran saat org lain hnya bergelumang dgn buku dan nota..mereka yg tidak lekang dari menunaikan solat berjemaah di masjid ktk org lain takut meninggalkan buku2 mereka..mereka yg dgn penuh rase lemah dan mengantuk tetap bangun utk menghadap tuhan mereka ktk org lain tidur stlh kepenatan mengulangkaji...saksikanlah tuhanku mereka ini sangat mencintaiMu.dan aku yakin bahawa Engkau tidak akan mensia2kan org yg mencintaiMu....


Ya Allah..Kalau Engkau taqdirkan kejayaan itu yang terbaik untukku..maka jadikanlah aku dengan kejayaan itu seorang hambaMu yang bersyukur...Ya Allah...andai Engkau taqdirkan kegagalan itu yang terbaik untukku...maka jadikanlah aku hamba yang sabar dan redha dgn ketentuanMu...sekiranya aku tidak mampu untuk bersabar dengan kegagalan itu...pada siapa lagi harus aku meminta kesabaran kecuali daripada Engkau..Tuhan Yang Mencipta dan Memiliki kesabaran......


Aku sungguh kagum dengan orang mukmin kerana saat mereka diberikan nikmat mereka tenang dan bersyukur dan ketika mereka ditimpa musibah mereka mampu bersabar....~

4 comments:

  1. "kejayaan itu inspirasi, kegagalan itu motivasi..."

    menarik2!

    koi nak add aok dlm list blog koi buleh?

    Selamat berjuang

    ReplyDelete
  2. sy suke these words... syukran akhi...

    mereka yg berjaya ialah mereka yg tidak takut utk beribadat ktk org lain sibuk dgn study...mereka yg snts ade kesempatan utk membaca Al-quran saat org lain hnya bergelumang dgn buku dan nota..mereka yg tidak lekang dari menunaikan solat berjemaah di masjid ktk org lain takut meninggalkan buku2 mereka..mereka yg dgn penuh rase lemah dan mengantuk tetap bangun utk menghadap tuhan mereka ktk org lain tidur stlh kepenatan mengulangkaji...saksikanlah tuhanku mereka ini sangat mencintaiMu.dan aku yakin bahawa Engkau tidak akan mensia2kan org yg mencintaiMu....

    ReplyDelete
  3. kerana semua yang baik tu dtgnya dr Allah..

    ReplyDelete